Temat lekcji: Czy poeta powinien iść na wojnę?
Czas trwania: 45 minut
Pomoce: strona internetowa www.baczynski.pomyslodalnia.pl, zalecana tablica interaktywna / opcjonalnie: flipchart
Cele:
- Przygotowanie do odbioru spektaklu „Baczyński. Apokalipsa”
- Ukazanie postawy K. K. Baczyńskiego na tle postaw innych poetów
- Przeprowadzenie dyskusji pt. Czy poeta powinien iść na wojnę? (doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania i wnioskowania)
Metody: rozmowa, prezentacja, dyskusja moderowana, praca w grupach
Przygotowanie do lekcji
- Uczniowie przygotowują na lekcję krótkie (500-1 000 znaków ze spacjami) noty o postawach polskich poetów i powieściopisarzy w czasie II wojny światowej. Oprócz faktów nota ma zawierać określenie postawy w jednowyrazowej formie rzeczownikowej. Poszczególne nazwiska przydzielone do 2-3 osobowych grup, pracujących wspólnie, notę o Baczyńskim przygotowują wszyscy. Lista autorów: Zygmunt Jan Rumel, Tadeusz Gajcy, Witold Gombrowicz, Czesław Miłosz, Tadeusz Różewicz, KK Baczyński, Władysław Broniewski, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Bruno Schulz, Teresa Bogusławska, Józef Andrzej Szczepański
- Uczniowie indywidualnie przygotowują się do dyskusji Czy poeta powinien iść na wojnę? (notatka do użytku wewnętrznego).
Lekcja powinna podnieść umiejętności uczniów w zakresie prowadzenia dyskusji, argumentowania, wnioskowania i oceny oraz podnieść ich refleksyjność. Uczniowie powinni przedstawić różnorodne postawy wobec wojny, przedstawiając wielokontekstowe przesłanki i konsekwencje, wynikające z różnorodności człowieka.
Przebieg lekcji
Postawy wybranych polskich poetów i literatów wobec wojny
Odczytanie not, krótka ocena przedstawionych postaw (wypowiedzi uczniów).
Na zdjęciu: Zygmunt Jan Rumel. Jarosław Iwaszkiewicz, wspominając śmierć młodego poety, napisał: „Był to jeden z diamentów, którym strzelano do wroga. Diament ten mógł zabłysnąć pierwszorzędnym blaskiem”.
Dyskusja: Czy poeta powinien iść na wojnę?
Założenie dyskusji: przedstawiając argumenty uczniowie powinni w miarę możliwości odwoływać się do konkretnych postaw.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: szukających i prezentujących argumenty „za” i „przeciw”. Grupy wybierają po 3 przedstawicieli do dyskusji. Zakończenie dyskusji: podsumowanie i wspólne zredagowanie wniosku. Opcja: głosowania (1 – Czy poszedłbyś na wojnę, mając pełną świadomość niebezpieczeństw z tym związanych? 2 – Czy Baczyński postąpił słusznie?).
Nauczyciel jest moderatorem dyskusji, ale jego aktywność może być b. różna, zależna od aktywności i refleksyjności uczestników dyskusji.
W czasie dyskusji należy zagęścić okoliczności towarzyszące decyzji Baczyńskiego i ukazać wyjątkowość sytuacji, w jakiej się znalazł (rodzinne tradycje patriotyczne, przynależnośc do harcerstwa, pokolenie Kolumbów, młody wiek, niezwykły talent i duży już dorobek oraz uznanie krytyki, nastroje wśród rówieśników-powstańców, przymus wewnętrzny, poczucie honoru i obowiązku, lekceważenie głosów wstrzymujących decyzję).
Tworzenie z uczniami mapy pojęć (problemów) wynikających z dyskusji. Wybrane propozycje:
Moralność, odwaga, odpowiedzialność, obowiązek, usprawiedliwienie, zakazy (religijne, światopoglądowe), alibi, patriotyzm, ojczyzna, poświęcenie, artystowskość, pacyfizm, obdżektor.
Mateusz Krautwurst – Dlaczego nie mam takiej mocy (do słów wiersza Teresy Bogusławskiej (1929-1945), najmłodszej poetki walczącej Warszawy):
Przykładowe pytania naprowadzające: Czy artysta jest osobą wyjątkową, której przysługuje inny kodeks postępowania? (opcja: nawiązanie do postaci Raskolnikowa w „Zbrodni i karze”)
Czy artysta jest osobą wyjątkową, od której wymagamy więcej?
Czy Baczyński był wieszczem?
Czy postawa moralna artysty powinna być brana pod uwagę przy ocenie i rangowaniu jego twórczości?
Czy człowiek ma obowiązek poświęcania życia dla ojczyzny?
– przytoczenie wybranych wyników sondażu nt. obronności i postaw w czasie wojny przeprowadzonych przez firmę IBRIS (Tylko 30 proc. dorosłych Polaków stanęłoby do walki w obronie kraju w organizacjach wojskowych, paramilitarnych lub sanitarnych, gdyby nasz kraj stał się obiektem ataku ze strony innego państwa. Więcej tutaj)
– pytanie do uczniów o ich własną postawę
Szwedzki zespół Sabaton w niezwykłym hołdzie powstańcom warszawskim (zobacz także oficjalne wideo):
Czy w czasie wojny można być zarazem pacyfistą i patriotą?
Najsłynniejszy i najwaleczniejszy w historii obdżektor, którego postać spopularyzował film „Przełęcz ocalonych” w reżyserii Mela Gibsona.
Szer. Desmond T. Doss, adwentysta dnia siódmego, sanitariusz 77 dywizji piechoty, otrzymał Honorowy Order Kongresu za zasługi w bitwie o Urwisko Maeda. Szeregowy Doss pozostał na szczycie urwiska, gdy jego oddział już został wycofany, po to, by ratować rannych, i wyniósł 75 z nich na brzeg urwiska, po czym opuścił w dół na linie. Za i więcej tutaj.
Uwagi
Z tematem dyskusji nierozłącznie wiąże się pojęcie patriotyzmu, który z pewnością jest tematem poruszanym przy wielu okazjach, nie tylko na lekcjach języka polskiego. Szczególnie w roku 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości RP. W czasie dyskusji warto wykorzystać wiedzę na ten temat, ale, nie zapominając o patriotyzmie, należy podjąć próbę możliwie szerokiego i wielokontekstowego przedstawienia problemu zawartego w temacie dyskusji.
Rozszerzenia:
Postacią wartą szerszego przedstawienia, być może osobnego, jest Teresa Bogusławska. Bardzo dobrym wstępem do zapoznania z najmłodszą poetką walczącej Warszawy jest artykuł Tomasza Witowskiego (zobacz tutaj).